tirsdag 30. mars 2010

Påske i "Bestemorhuset"

Vi har for flere måneder siden planlagt at denne påsken skulle vi være i "Bestemorhuset." Det er ikke så ofte vi drar dit, for det er fire timers kjøring dit og da synes vi det blir litt kort tid for ei helg. Huset er jo akkurat blitt varmt før vi må dra igjen. Så det blir bare påske og sommerferier, og en og annen langhelg.
Men denne påsken skulle vi utover og jeg har gledet meg vilt. Det er bestandig så fredelig der ute, litt å gjøre før vi kan sette oss ned å slappe av: snømåking, fyre i ovnen, sette på vannet som er stengt hele vinteren og trekke på senger.
Vi dro utover lørdag morgen, stoppet på veien og handlet på et bakeri som har verdens beste brød. Vi kjøper brød for flere uker når vi først er der.
Og da vi kom fram: O lykke! Naboen hadde vært med traktoren og måket hele innkjørselen og gårdsplassen til vi kom. (jeg mistenker sterkt at min far hadde en finger med i det spillet) Slike naboer er verdt både sin og traktorens vekt i gull:)
Glad og lykkelig kostet jeg av trappa, mens samboeren henta mer ved for her skulle det fyres. Jeg la i ovnen, og allerede da vi hadde bært inn bagasjen var temperaturen steget så mye at det gikk an å ta av ytterjakken.
Men vannet lot vente på seg, det var frosset. Min samboer viste ingen tegn til bekymring over det, satte en vifteovn ned i kjelleren så vannet ville nok komme etter hvert. I mellomtiden kunne vi hente vann hos naboen og tine sne til bruk på toalettet.
Men hva skulle vi ha vannet i?? Jeg fant ingen ting som var stort nok til å romme vann til kaffekoking og slikt man trenger vann til. Og ja, det blir liksom litt pinglete å komme med seks tomme ølflasker for å hente vann hos naboen. Jaja, det var ingen vei utenom vi måtte kjøre på butikken og kjøpe en stor plastkanne. Det er for såvidt ikke såå mange milene vi er jo vant til avstander, men turen tok bort i mot halvannen time, da hadde vi også fylt vann på butikken.
Vel tilbake i bestemorhuset med 20 liter vann og to vaskebøtter fulle med sne, satte vi igang å lage middag og det gikk ikke lange stunden før vi kunne kose oss med god mat, rødvin og radioen. Alt var som vi hadde planlagt, nå var det bare å slappe av..  og det gorde vi. Snakka litt om søndagen som vi skulle bruke til isfiske på et vann like ved, før vi tok kveld.
Søndag var vannrøret fortsatt ikke tinet, men det var snøen i bøttene, så vi fikk gjort en kattevask på badet. (Hvorfor heter det egentlig kattevask? Jeg har sett hvordan katter vasker seg og det er ikke i nærheten av å ligne på det jeg gjorde)
Det er da vi oppdager at vi ikke bare mangler vann, men også avløp. PUH!
Etter flere timers innsats med salt og varmt vann for å få tinet avløpet, er det bare å innse at det ikke nytter. Det er bare å innse at påske i bestemorhuset ikke var noen god idé i år :)
Men vi fikk litt ut av turen allikevel, vi kom hjem med nydelig brød for flere uker:)
... og nå kan jeg glede meg til ei langhelg i bestemorhuset i mai. ...for å tine vann

 

2 kommentarer:

Umulige Emilie sa...

Ah! Vil ha hytte! NÅ!

juni sa...

Ja, det er godt med et stille sted å trekke seg tilbake til.
Velkommen hit forresten :)