torsdag 18. mars 2010

Spøkefull selger?

Har du noen gang opplevd at du har lagt fra deg en ting for at den i neste øyeblikk er borte vekk?
Jeg opplever det relativt ofte. Som regel er det nøkler det gjelder, men også mobiltelefonen har en tendens til å gjemme seg på steder jeg garantert ikke har lagt den. Iallefall ikke i bevisst tilstand :) Mobiltelefonen er da som regel på stille...
Jeg har etterhvert faste vaner for hvor jeg legger disse tingene når jeg kommer hjem. Husnøklene i bokhylla, mobilen på salongbordet (den må jo være lett tilgjengelig) og nøkkelkortet til jobb finner veien i lomma på PC-bagen. På den måten sparer jeg tid som jeg ellers ville brukt til å lete.
De fleste jeg kjenner har slike rutiner, bevisst eller ubevisst.

Problemet oppstår den gangen jeg ikke følger disse rutinene. Da kan jeg fort bruke en halvtime på å lete etter mobiltelefon, nøkler og annet som ikke ligger på plassen sin. Og de dukker opp på de utroligste plassene.
Jeg har mer enn en gang funnet nøklene på vasken på badet eller mobilen i kurven der jeg putter plastposene når jeg har handlet. Men jeg finner de bestandig :)

Så leser jeg i Adresseavisa om en kar som ikke fant nøklene sine. Siden han nettopp hadde hatt besøk av en dørselger var jo saken klar: de var stjålet!!
Typen ringer politiet som rykker ut, stopper selgeren og ransaker lommene hans.
Gjett hva de finner! Ingen ting!!

Mannen må da foreta en grundig leteaksjon hjemme. Og i kjøleskapet, ved siden av gulrøttene, hva ligger der? Jo, nøklene som selgeren hadde tatt ;) Tenk at han hadde lagt de der. Måtte være en spøkefull selger det der..

Jeg lurer på om det var første gangen mannen ikke fant nøklene sine?
Visste han ikke at nøkler og slikt har en tendens til å gjemme seg på litt rare plasser, gjerne i lag med matvarene etter en handletur?
Eller var han så sikker på seg selv og hadde sånn mistro til selgeren at det var eneste forklaringa han så?

Uansett, neste gang jeg er seint ute fordi jeg har rota bort nøklene kan jeg bare si at jeg har hatt besøk av en spøkefull selger ;))

..

Ingen kommentarer: