onsdag 24. mars 2010

Hva sier fargene om meg

Har du oppdaget at fargene på klærne du har på deg påvirker humøret?
Og at du har en tendens til å velge farge på antrekk etter hvilken sinnsstemning du er i?


I Aftenposten i dag kan vi lese om at fargene viser hvem som bestemmer.

Ledere velger oftere rosa, og sjeldnere gul og rød enn andre personer.
Testen er gjort blant toppledere i USA som skulle rangere 15 farger etter hvor godt de likte de. Dette skal etter sigende vise at "den typiske direktøren er mer sensitiv og privat enn andre mennesker" og "sjeldnere en perfeksjonist, dominant eller emosjonelt ustabil enn andre folk"
Jeg overlater til hver enkelt å sammenligne med sin egen sjef, hvis de har en.

Jeg har etterhvert vært i flere jobbintervju hvor forskjellige typer personlighetstester er en del av ansettelsesprossessen, og synes forsåvidt det er greit.Resultatet skisserer hovedtrekkene i personligeten, og som regel synes jeg det stemmer overens med min egen oppfatning. De forskjellige testene stemmer nokså godt overens med hverandre. Det er klart at i løpet av et par år så utvikler vi oss på det personlige plan, så det vil alltid bli litt forskjell. Så jeg synes det er litt artig, særlig når jeg ser at forandringer skjer på områder jeg har jobbet med å utvikle meg på.

SÅ, hva gjør jeg når jeg ser at det er en test hvor min preferanse på farger kan fortelle om min personlighet?
Jo, jeg tar den testen:)
Og ja, den stemmer med andre personlighetstester jeg har tatt. Jeg fikk kreativ og analytisk på første og andreplass som jeg pleier. Og dette er fremtredende egenskaper hos meg som også blir lagt merke til av de rundt meg. Så jo den stemmer for mit vedkommende.

Lurer på om den treffer like bra på sjefen? Kanskje så bra at et rosa skjerf kan være  et smart trekk på medarbeidersamtaler og ved lokale lønnsforhandlinger ;)
Jeg overlater til hver enkelt å teste ut, tipset er herved overbragt :)

For de som har lyst til å ta testen selv så ligger den her.


.

Ingen kommentarer: