søndag 21. mars 2010

Har du gjort noe i livet du angrer på?

For en tid siden fikk jeg det spørsmålet.
Det er ikke enkelt å svare på det sånn på direkten. Jeg har opp gjennom årene gjort ting og valgt veier som har vist seg å være både vanskelig og problemfylte og slett ikke fornuftige. Jeg hadde nok fått et enklere liv hvis jeg hadde valgt anderledes. Men om jeg angrer? Nei.
Jeg er stolt over at jeg har taklet den motgangen jeg har hatt, og jeg har fått erfare at jeg har den styrken som trengs for å greie det aller meste. En styrke jeg ikke ville vært klar over dersom jeg hadde valgt anderledes underveis. Det gir en trygghet å vite at jeg kan håndtere det meste som måtte komme.

Jeg har erfart at det er kun jeg som kan styre hvordan dagen min skal bli, og det går faktisk an å bestemme seg for at "Dette skal bli en fantastisk dag".  Dagen blir fantastisk hvis jeg ikke tillater at noe får ødelegge en god stemning.

Jeg har, som mange andre, dager hvor jeg våkner og helst vil dra dyna over hodet, skru av telefonen og dørklokka slik at jeg ikke trenger å snakke med noen i hele verden. Og en tid i verden vile jeg nok gjøre akkurat det: dra dyna over hodet. Men ikke nå.

For fire måneder siden ble jeg syk, og da startet noe som for meg virker som et uendelig langt løp med legetimer, sykehus og undersøkelser av forskjellig slag. Humøret var ikke akkurat på topp den første tiden, og det var da jeg kom til å tenke på spørsmålet jeg nylig hadde fått. Jeg innså at det som hadde vært vanskelig en gang i tiden, kunne hjelpe meg gjennom dette. Jeg har det bra fordi jeg vet at om jeg går på trynet, så vet jeg hvordan jeg skal reise meg igjen.

Nå takker jeg ja til de sjansene jeg får så lenge jeg tror det vil føre til noe positivt i livet mitt. Og får jeg ingen sjanser, ja da må jeg lage de. For eksempel ved å bestemme meg for at denne dagen blir fantastisk.



De veivalgene jeg har gjort har ført meg dit jeg er i dag. Og det er, tross alt, en vidunderlig plass å være :)

..

Ingen kommentarer: