søndag 4. april 2010

Om hundre år er alt glemt. Eller??

Jeg så på TV i går, Norske Talenter.
Her var blant annet tre gutter i tjueårene som skulle vise sine talenter i sang, dans og stripping.
Selve opptredenen var ikke akkurat noe å skrive hjem om.
Derimot var spørsmålet som en av dommerne,Thomas Gjertsen, stilte guttene etter framføringen mer av interesse.
"Vet dere hvordan internett fungerer?" Og han fortsatte med å fortelle at dette kommer til å ligge på internett til evig tid, og uansett hva dere gjør senere i livet så vil det være mulig å søke opp og se dette "showet" og knytte det til dere.

Og han har rett. Det kommer til å ligge der til evig tid...
Selve innslaget var uskyldig nok, de sang dårlig, danset dårlig og selve avkledningen var nokså lik den jeg gjør når jeg skal i dusjen og har dårlig tid. Og de beholdt trusa på.
Uskyldig nok, og litt morsomt.

MEN, så var det internett da.. 
Det er sikkert ikke så morsomt om tjue år når de er blitt fedre og husets trettenåring finner pappa på YouTube kun iført leopardmønstret tanga... Og hva sier mamma da?

Dagens ungdom (og forsåvidt vi som ikke er fullt så ung lenger) har mange flere hensyn å ta, og må tenke mye mer over konsekvensene før de gjør et sprell.
Alt de gjør kan havne på internett, og mye blir spredt via MMS. Om du stripper i fylla på en russefest eller i full offentlighet på TV spiller ingen rolle. På internett havner det garantert.

Før internett og  MMS kom hadde vi et begrenset og mer kontrollerbart publikum, og vi kunne tillate oss mer. Ja, det ble gjerne litt snakk i uka etter hvis noen tok han helt ut på en fest, og kanskje en kommentar på neste fest fra noen som ønsket en reprise :) Men det var håndterbart for de fleste. Og det var et begrenset publikum..
Og ordtaket "Om hundre år er alt glemt" stemte

Jeg lurer på om det ikke er på tide å fornye det ordtaket.
"Om hundre år er alt på nett" er vel mer passende nå..

2 kommentarer:

Umulige Emilie sa...

Jeg har også tenkt en del på dette, og det jeg har kommet fram til er at alle på mange måter er i samme båt. Vi har vokst opp me dette "alt-havner-på-nett-syndromet" og jeg tror de generasjonene som vokser fram nå kommer til å være mye mer tilgivende over det som ligger ute å fluter i eteren. Det er liskom bare sånn verdnen er. Ungdommen blir forlenget på en måte. For ALLE vil ha spor etter seg som, om man følger dem, vil lede til en eller annen pinlighet et eller annet sted i historien.

Selv har jeg vokst opp i en familie som ramler litt utenfor A4 rammene i sammfunnet og har sett bilder av foreldrene mine som er like pinlige for meg som den videoen du omtaler vil være for "strippernes" barn om 20 år. Men jeg overlevde jeg og. Såvidt! ;)

juni sa...

Ja, jeg er enig i at de som vokser opp er mer tilgivende. Allikevel tror jeg de fleste ønsker å ha en viss kontroll på den informasjonen om en selv som av en eller annen grunn ligger på nett. Det er ikke alt jeg ønsker å se på YouTube ;)