søndag 13. juni 2010

En virkelig god snekker :)

.
Denne opplevelsen hadde jeg på et sykehus, men historien er like relevant på andre områder, poenget mitt er at vi ikke ville godtatt dette i en vanlig servicebedrift.
Prøv bare å se for deg at jeg ringer en tekniker som skal reparere pc-en min, eller en rørlegger som skal åpne en tett kloakk. Det er ikke mange som ville slått seg til ro med denne servicen.

Situasjonen er at legen min har henvist meg til det lokale sykehuset for å få tatt en biopsi, og etter litt over en uke uten respons fra sykehuset, ringer jeg for å høre når jeg kan forvente å få time:

- Ja,vi har mottatt søknaden og har videresendt den til regionssykehuset for en vurdering.
- Vurdering??
- Ja, legen må vurdere søknaden før vi kan sette opp time. (og ja, hun brukte virkelig ordet søknad!!) Så hvis du har noen spørsmål må du ringe regionssykehuset.

Så jeg gjør akkurat det...
- Ja vi har mottatt søknaden, men den må vurderes av en lege. (fortsatt ordet søknad)
- Når vil det skje?
- Det er bare en uke siden vi fikk søknaden, så vi har ikke fått sett på den, men normalt skjer det i løpet av 30 virkedager og det blir 6 uker.
- 6uker!!!! Men dere bruker vel vanligvis kortere tid?
- Nei, det må du ikke regne med, jeg vet ikke engang om den legen som skal vurdere søknaden er på jobb.
- Når vet dere det da?
- Nei det vet jeg ikke, kanskje når søknaden skal vurderes...
- Og når blir det??
- Som sagt, DET VET JEG IKKE! (tydelig irritert)
- Hmm, hva skjer i den vurderingen?
-Legen vurderer ut fra din helsetilstand om søknaden skal innvilges og i så fall når du skal få time.
- Når kan jeg regne med å få time etter at søknaden er vurdert?
- Det er opp til legen å bestemme. Noen uker, 3 måneder eller 6 måneder det avhenger av hvilken prioritet du får.
- Det er vel høy prioritet for å få tatt en biopsi?
- Nei, det må du ikke regne med. Men hvis du ikke er fornøyd kan du bare benytte deg av fritt sykehusvalg.
- Ja, det er jo en mulighet...

Og det er en mulighet jeg benytter meg av.
Jeg kontakter et annet sykehus, må vente en halvtime på telefonen på grunn av feil på sentralbordet, men kommer tilslutt igjennom til en meget hyggelig dame.
Hun forteller at loven riktignok setter en frist på 30 dager for vurderingen, men at de vanligvis tar denne vurderingen med en gang de får henvisningen. Og det er som regel ikke lang ventetid for å få tatt en biopsi.

Det tok meg en halvtime å bytte sykehus, og mitt lokale sykehus fikk en spiker til i kista.
Jeg gråter ikke engang over det, men synes at en så god snekker burde snekre på heltid og ikke kaste bort tiden med å svare telefonen på sykehuset ;)
.

3 kommentarer:

Bergljot sa...

Huff, sier jeg bare. Har også benyttet meg av Fritt sykehusvalg, med stor suksess.

Forresten, det ligger en utfordring hos meg i min blogg... Du velger selv om du vil bløffe eller betro deg, selvsagt.

Klem!

Tenkerbell sa...

Uff, jeg tenker på deg midt i sliten og oppgitt som må krangle med (ikke engang doktoren, men) en premenstruell forværelsesdame...

juni sa...

Tenkerbell, jeg er heldig som ikke godtar alt og stiller spørsmål. Det vil nok ordne seg for meg. Men jeg synes synd på de som ikke orker eller kan ta tak selv, og som må ta til takke med det de får..

Bergljot, morsom utfordring som er mottatt og utført ;) Akkurat hva jeg trengte:))